dijous, 28 d’agost del 2014

Malus Domestica. Pomera de Gandia

Malus Domestica.Pomera 
La pomera de Gandia.

Hi ha actualment moltes varietats de pomeres amb moderns aromes i sabors, i  amb els seus noms que  sonen més bé estranys a les nostres oïdes. Però aquesta és una varietat antiga de poma i té la seua petita història a l'hort.Dintre del terme de Castelló de la Plana, a la partida de la Barrassota, els meus revesavis per part paterna conreaven llustroses pomes de Gandia, fa més de setanta anys, on actualment hi ha el complexe industrial que va acabar amb aquella horta, i amb el paratge de la Font de la Barrassota. D'aquelles marjals   ells collien precioses i gustoses pomes que venien al mercat del Grau. Els meus avis varen plantar dues pomeres a una terra a la partida del  Racó de Ramell, al caixer de la sèquia. Els anys varen passar i ens varen deixar un temps aquell tros de terra, i jo, un xiquet de dotze anys vaig començar a treballar-la. En aquell moment no li vaig donar jo la importància que li done ara. Com les pomeres traien fillols, jo  utilitzava els fillols per empeltar altres varietats més modernes que vaig plantar pel tros, vaja com a patró. Un  hivern varen pujar els nivells dels aqüífers i els arbres varen començar a ofegar-se i  vaig haver de  trasplantar-los a correcuita a una terra  a la partida la Mota. Ara després de 25 anys, aquestes pomeres de la Mota han tret un fillol gran i esvelt que torna a fer unes saboroses pomes de Gandia.





Pomera de Gandia  a la partida la Mota
La pomera de Gandia s'ompli de flors


 Ara entenc la importància de tenir cura d'elles,  i del llegat que suposen.
 Ací els faré el seguiment. De la varietat no tinc cap referència més.  És una poma que ve cap al juliol i té un olor i sabor prou intens.
Ara ja han perdut les pomes i sols queden les fulles.



  Arriba finals de juny i amb el bon temps les pomes ja estan madures.



Altres pomeres.
 Aquesta vegada va ser al Ripollès l'estiu del 2015 en la meua estança al mas del Negre fent un tros del camí de Vidabona que em vaig trobar una polmereta a la senda.








1 comentari:

  1. Hola Joan, enhorabona pel blog. La meua àvia em conta la bona que era la pomera de Gandia. Per això em faria molta il·lusió poder aconseguir un arbre d'aquesta varietat per al meu hort. Tindries algun fillol de sobra. Moltes gràcies!!!

    ResponElimina